Jak rozmawiać z dziećmi o niepełnosprawności? Szczery poradnik od Jak rozmawiać z dziećmi o niepełnosprawności? naszych terapeutów z Fundacji Mikołajek
Wasze dziecko nagle głośno pyta: „Mamo, dlaczego ta pani jeździ tym foteliem?”, „Tato, czemu ten pan tak się rusza?”. Zamarliście? Serce wali wam jak młot? To zupełnie naturalna reakcja. Temat niepełnosprawności bywa dla nas, dorosłych, krępujący. Boimy się urazić, powiedzieć coś niewłaściwie lub wzbudzić w dziecku niepotrzebny lęk.
A prawda jest taka, że dziecięca ciekawość nie wynika z braku taktu, lecz z chęci zrozumienia świata. To nasza golden opportunity, by nauczyć je od małego empatii, szacunku i otwartości. Jak to zrobić? Nasi terapeuci z Fundacji Mikołajek w Ustroniu Morskim dzielą się swoim doświadczeniem.
Dlaczego ta rozmowa jest taka ważna?
Unikanie tematu lub mówienie „nie gap się” wysyła dziecku bardzo szkodliwe komunikaty: że niepełnosprawność to coś wstydliwego, czego nie wolno zauważać. Tymczasem milczenie to najgorszy nauczyciel. Otwarta rozmowa buduje za to fundament pod:
• Empatię: umiejętność dostrzegania i rozumienia uczuć innych.
• Szacunek dla różnorodności: świadomość, że ludzie są różni i że to nas wzbogaca.
• Odwagę cywilną: gotowość do pomocy i nawiązywania relacji bez uprzedzeń.
• Bezpieczną postawę wobec własnych ograniczeń: dziecko uczy się, że słabości są częścią życia.
Poradnik krok po kroku: od reakcji „na żywo” do głębszych rozmów
KROK 1: Reaguj w sytuacji „tu i teraz” – czyli co powiedzieć na miejscu
1. Zachowaj spokój. Twoja nerwowa reakcja („Ciiii, nie wolno się gapić!”) jest dla dziecka bardziej niepokojąca niż sama osoba z niepełnosprawnością.
2. Przetłumacz zachowanie dziecka. Głośne pytanie to nie złośliwość, tylko ciekawość. Możesz powiedzieć: „Widzę, że zauważyłeś, że ten chłopiec porusza się inaczej. To dobry moment, żeby się czegoś dowiedzieć”.
3. Odpowiedz prosto i rzeczowo. Użyj jasnego, faktograficznego języka:
o „Ona jeździ wózkiem, bo jej nogi nie słuchają się tak jak twoje. Wózek jest po to, żeby mogła się swobodnie poruszać, tak jak ty masz rower.”
o „Ten pan używa laski, żeby lepiej widzieć drogę. Jego oczy działają inaczej niż nasze.”
o „On macha rączkami, bo w ten sposób się komunikuje. To jego język.”
4. Podkreślaj człowieczeństwo i podobieństwa. To najważniejsza lekcja: „A widzisz, ma taką samą czerwoną kurtkę jak ty!” / „On też właśnie kupuje lody!”.
KROK 2: Wykorzystaj narzędzia do codziennych rozmów
1. Książki i bajkoterapia. To najlepsi „pomocnicy”. Sięgnijcie po takie tytuły jak: „Czarodziejskie okulary” (o niedowidzeniu), „Żółwik zostaje” (o poruszaniu się na wózku), „Kosmita” Roku Jakuby (o autyzmie) czy serię „Leon i jego nie-zwykłe spotkania”. Czytajcie i rozmawiajcie o emocjach bohaterów.
2. Zabawa. Odgrywajcie scenki z misiami czy lalkami, gdzie jedna z zabawek ma „specjalne potrzeby”. To bezpieczny sposób na oswojenie tematu i przećwiczenie reakcji.
3. Mów o emocjach. Zapytaj: „Jak byś się czuł, gdybyś nie mógł biegać? Co by ci pomogło?”. To buduje mosty zrozumienia.
KROK 3: Czego absolutnie unikać?
• Etykietowanie: Unikaj słów „kaleka”, „inwalida”. Używaj: „osoba z niepełnosprawnością”, „porusza się na wózku”, „niesłysząca”.
• Uprzedmiotawianie: Nie mów „ofiara choroby”, „skazany na wózek”. Mów o osobie pierwszej, a nie jej ograniczeniu.
• Heroizowanie: Unikaj sformułowań „on jest taki dzielny”, że „pomimo niepełnosprawności prowadzi normalne życie”. To tworzy sztuczny dystans i presję. Osoby z niepełnosprawnością po prostu żyją.
Jesteśmy tu, by Was wesprzeć
Wiemy, że niektóre sytuacje przerastają możliwości rozmowy w domu. Może niepełnosprawność dotknęła kogoś w Waszej rodzinie lub bliskim otoczeniu i potrzebujecie profesjonalnego wsparcia?
Fundacja Mikołajek w Ustroniu Morskim oferuje:
• Konsultacje z terapeutami dla rodziców i opiekunów.
• Warsztaty dla dzieci i młodzieży uczące empatii i integracji.
• Grupy wsparcia dla rodzin, które na co dzień mierzą się z tym tematem.
• Bajkoterapię i terapię przez sztukę jako narzędzie do oswajania trudnych tematów.
Nie zostawiamy Was z tym tematem samych. Razem możemy wychować pokolenie, dla którego różnorodność nie będzie powodem do lęku, lecz do ciekawości i szacunku.
Fundacja Mikołajek | Ustronie Morskie
Tworzymy przestrzeń do rozmowy, zrozumienia i rozwoju.
#FundacjaMikołajek #UstronieMorskie #niepełnosprawność #rozmawiamydziećmi #parenting #warsztaty #bajkoterapia #terapia #integracja #empatia #wsparcie #poradnik #rozwojdziecka #edukacja